![]()  | 
  |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()  | 
  |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| › | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
  | 
    
    FD series (1962-1964)This page will be translated shortly In september 1960 werd door Allis-Chalmers het in financiëlele noot verkerende franse bedrijf Vendeuvre S.A. overgenomen. Vendeuvre fabriceerde o.a. luchtgekoelde motoren, generatoren en tractoren. Het hoofdkantoor was gevestigd in Parijs, terwijl de essemblage afdeling zich in de havenplaats Dieppe bevond. Toen men in Engeland druk bezig was met de ontwikkeling van de ED 40 werd in Frankrijk gewerk aan maar liefst 3 types die vergelijkbaar moesten zijn met de Amerikaanse D modellen. Amerika, Engeland en Frankrijk werkten allen zelfstandig aan hun serie. Geen enkel onderdeel werd uitgewisseld. Een ieder had zo zijn eigen disign. Het uiterlijk van de trekkers leken toch wel aardig op elkaar. 
 De FD 5 was een combinatie van een Perkins P4 en ZF versnellingsbak en een Schlüter eindaandrijving. De hefinrichting was van eigen makelij en gaf regelmatig problemen. De motor werd te warm, omdat de radiateur te klein was en men er het luchtfilter er direkt voor had geplaatst. Louis Reyners verbeterde de radiateurs en verplaatste in de meeste gevallen het luchtfilter naar de zijkant van de motor. 
 De FD 3 werd in het begin geleverd met een Perkins motor. Het laatste model de FD 3 "Agrodyne" werd voorzien van een eigen Franse Allis-Chalmers motor, welke ook later in diverse type heftrucks werden geplaatst. Vroegtijdige waterpomp problemen zorgde ervoor dat in de meeste gevallen de FD 3 "Agrodyne" met een overhitte motor de koppaking er tussenuit blies. Tot in 1965 werden nog FD trekkers in ons land ingevoerd. De laatste 10 FD 5's waren van het type serie II, met lange doorlopende motorkapstickers. De bedieninghandels van het hydraulisch systeem werden van onder de brandstoftank naast de zitting verplaatst. Technische gegevens van de FD 5 zijn echter nooit meegeleverd geweest. Op deze site komen diverse FD trekkers afgebeeld. Ik wijs u in het bijzonder op sommige types met de luchtgekoelde motoren.  
 FD3De FD 3 trekkers waren slechts drie jaar in produktie. Na de overname van Vendeurvre S.A. in 1960 werden eerst enkele proto types gemaakt. Bestaande Vendeuvre trekkers met een luchtgekoelde motor kregen een A-C jasje. Uiteindelijk werd het toch een eigen model dat aardig leek op de Amerikaanse D 10-12, maar wel met een luchtgekoelde motor voor de Franse en ook de Belgische markt. In 1962 kwam de FD 3 naar Nederland. Deze met Perkins P4 motor. In totaal werden er 318 geimporteerd. Boomgaard modellen meegeteld (18). (Allis-Chalmers FD3 rechts is het model met een hoog stuur en een P4 motor) De in 1962 geproduceerde FD 3 was voorzien van een hoogstuur. Voor een betere zit koos men later voor een laag stuur. Het laatste model de "Agrodyne" werd een totaal andere trekker met een eigen A-C motor. De trekker had ook een hogere vrije ruimte en de voetkoppeling werd veranderd. De uitlaat ging langs de motorkap in plaats van er doorheen. 
 FD 3 met lucht gekoelde motor met inhoud van 1570cm3 en 2 cilinder 
 
 FD 3 met luchtgekoelde motor 
 FD 3 met hoogstuur met Perkins motor 
 FD 3 met laag stuur en Perkins motor FD 3 Agrodyne met Allis-Chalmers motor FD 3 Agrodyne met Allis-Chalmers motor 
 Technische gegevens van de FD 3: 
 
 
 FD 3 boomgaard prototype: 
  | 
    ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
             vermogen 
             | 
            
             59 PK 
             | 
        
| 
             boring 
             | 
            
             91,4 mm 
             | 
        
| 
             slag 
             | 
            
             127 mm 
             | 
        
| 
             slagvolume 
             | 
            
             3333 cm3 
             | 
        
| 
             brandstofpomp 
             | 
            
             roterend type 
             | 
        
| 
             koelsysteem 
             | 
            
             radiateur, waterpomp en thermostaat 
             | 
        
Aftakas is doordraaiend door 2-traps koppeling: Toerental: 1100 t.p.m./ 540 t.p.m.
Gewicht:
| zonder waterballast | 2275kg | 
| met waterballast | 2750kg | 

De Allis-Chalmers fabriek in Frankrijk was al sinds 1964 gesloten, maar in 1966 zijn er nog (door Louis Reijners) tien FD 5 trekkers verkocht. Zie hier de landbouw RAI in 1966
Advertentie FD 5 uit de landbouwmechanisatie gids van 1964