Menu
 
  >Home
>Nieuws
>Persian Orange
>Allis-Chalmers
>De Modellen
>Model A
>Model B
>Model CA
D 14
>D 272
>ED 40
>Model E
>FD - Serie
>Model G
>H3 - HD3
>HD 5
>D 270
>HD 7
>K rups
>Model WD
>Model U
>WM rups
>Model WF
>Model WC
>Allis-Chalmers 7580
>WD45
>Serienummers
>Import naar Holland
>Geregistreerde Bezitters
>Tractor Registreren
>Het A.C.-verhaal van...
>Vraagbaak
>Advertenties
>Contact informatie
>Site Map
 
     
 
 
 
Zoeken
 
   
     
 

D 14


In de vijftiger jaren veranderde er veel op de Europese trekkermarkt. Men schakelde over op diesel en de driepuntshefinrichting werd ondenkbaar. Werktuigen werden, en nu nog steeds, vervaardigd met dit aankoppelsysteem.


De kwaliteit van de Europese trekkers werd steeds beter en bedrijfszekerder. Het allerbelangrijkste was uiteraard de aanschafprijs. Dit was voor de meeste agrariërs van doorslaggevende betekenis. De glorietijd over de A-C, welke direct na de tweede wereldoorlog begon, liep langzamerhand op zijn eind.

In 1957 begon de A-C met een nieuwe lijn, de “D” serie. Met de D14 als eerste, welke qua uiterlijk veel gelijkenis vertoonde met de Engelse ED40 en dat is niet zo verwonderlijk ook ,want de D14 heeft n.l. model gestaan. Met zijn 35PK was het de opvolger van de WD en/of WD45, dus een bruikbaar type. Een Engels model van deze versie zou aantrekkelijker zijn wat betreft de productiekosten. Slechts drie D14’s, zijn door Louis Reyners geïmporteerd geweest naar ons land. De eerste in 1958 en werd door A-C dealer Dijk uit Apeldoorn verkocht aan de heer van Roekel in Deelen. De andere twee zijn diegene, welk model hebben gestaan op de A-C fabriek in Essendine Engeland. Op deze fabriek zijn de D14’s volledig gedemonteerd geweest. Toen de ED40 van de productielijn af kwam, waren de twee D14’s overbodig en werden weer in elkaar gezet. Louis Reyners kocht deze twee trekkers in 1961 en wist voor elk in Nederland een gegadigde te vinden. Eén werd verkocht aan van der Stelt in de Wijkermeer bij Beverwijk en de andere ging ergens naar Groningen.

Hier zie je de D14 en een FD3 beiden met een korenmaaier (1965)

Hierboven zie je de D14 van van der Stelt en rechts een FD5

De nieuwe "D" serie is qua uiterlijk totaal anders dan de "W" serie, technische veranderingen werden echter niet veel toegepast. Alleen de handkoppeling (Power Director Clutch) werd verbeterd. De D14 werd de laatste Amerikaanse A-C trekker, welke Louis Reyners naar ons land haalde. Slechts 3 stuks.

Op deze foto zie je H.van Roekel uit Deelen op de eerste geimporteerde D14 met originele 12 inch, drieschaar aanbouwploeg. In 1958 werd deze trekker aangeschaft voor fl.11.500,- en de ploeg voor fl.1.400,-.

"Power Director Clutch"

De P.D.C. is aangebracht om de trekker door alle versnellingen heen, twee snelheidsgroepen te geven en ook om de aandrijftandwielen uit te schakelen, zonder de hydraulische pomp enz. buiten werking te stellen. Met de handle in de voorste stand is de hoogste versnellingsgroep ingeschakeld. In de achterste stand, de laagste versnellingsgroep. De middelste stand is de neutraal stand, waarbij alleen de aandrijving van de wielen is uitgeschakeld. Deze handle mag van voren naar achteren en omgekeerd bediend worden, zonder dat de trekker stil staat.

 

Technische gegevens van de D14:

   
PersianOrange.nl 2011 ©