Menu
 
  >Home
>Nieuws
>Persian Orange
>Allis-Chalmers
>De Modellen
>Model A
>Model B
>Model CA
>D 14
>D 272
ED 40
>Model E
>FD - Serie
>Model G
>H3 - HD3
>HD 5
>D 270
>HD 7
>K rups
>Model WD
>Model U
>WM rups
>Model WF
>Model WC
>Allis-Chalmers 7580
>WD45
>Serienummers
>Import naar Holland
>Geregistreerde Bezitters
>Tractor Registreren
>Het A.C.-verhaal van...
>Vraagbaak
>Advertenties
>Contact informatie
>Site Map
 
     
 
 
 
Zoeken
 
   
     
 

ED 40 (1960-1968 waarvan er 264 geimporteerd zijn)


De laatste Engelse A-C trekker

Na 10 jaar trekkers gebouwd te hebben, welke allen voortvloeide uit de USA type B, werd het tijd om een nieuw model te introduceren. Eentje die mee zou gaan met zijn tijd. Dit pakte heel anders uit dan met had gehoopt. Eigenzinnig als de Engelse zijn, werd een trekker gebouwd, die qua uiterlijk aardig op zijn Amerikaanse broer de D14 leek, maar kwalitatief veel te wensen over liet. Altijd werd op een verkeerde manier bezuinigt, wat later de fabriek weer veel geld zou gaan kosten. Een klein voorbeeld wil ik u niet onthouden.

De elektrische installaties op de Engelse A-C trekkers waren van het merk LUCAS, zo ook de contactsloten. LUCAS zelf fabriceerde een partij contactsloten, waar zij kwalitatief zelf niet achter stonden en werden dus afgekeurd. Een inkoper van A-C wilde toch deze partij hebben en kocht ze als nog voor heel weinig geld en kreeg geen enkele garantie van LUCAS. Het gevolg hiervan was, dat wanneer een boer tussen de middag ging eten en zijn trekker in het land liet staan, bij terugkomst bemerkte dat zijn trekker weer spontaan stond te draaien. Want een regenbui had sluiting gemaakt in het contactslot.

In ons land zijn er veel problemen mee geweest, b.v. in Limburg stond een ED 40 in een niet al te nieuwe schuur in zijn versnelling. Door lekkage van het dak was de trekker aangeslagen en heeft de voor hem geparkeerde auto van de boer dwars door de schuurdeuren heen geduwd om daarna tot stilstaand te komen aan de overkant van de weg in een greppel. Auto totaaal vernield en de trekker stond er boven op.

ED 40 standaard model

Techniek ED 40 standaard:

standaard model ED 40 met Jones balenpers

Monteurs van Louis Reyners hebben alle ED 40's van nieuwe contactsloten moeten voorzien. Uiteraard werden de gemaakte kosten weer verhaald op het Engelse Essendine. De eerste ED 40's gebouwd van oktober 1960 tot juli 1963 werden voorzien van een standaard Ricardo 2,4 ltr. motor van 37 PK. Na juli 1963 werden de trekkers voorzien van een opgevoerde motor. Bij 2000 tot 2250 toeren per minuut leverde deze 41 PK. Ook werd de hefinrichting verbeterd met het zogenaamde "Depthomatic" systeem. Het hefvermogen bleef laag en vertoonde steeds problemen. Lekkage bij de eindaandrijving kwam ook regelmatig voor. Kortom een trekker waar A-C Essendine letterlijk en figuurlijk zijn nek over heeft gebroken.

Louis Reyners stopte met de import (137) en in Engeland werd ook niets meer verkocht. In 1968 stopte de fabriek met de fabricage van landbouwtrekkers.

Techniek ED 40 depthomatic:

De Nederlandse firma Groka in Bleiswijk kocht de laatste 70 van Essendine. De verkoop liep slecht. Door te stunten met de prijs probeerde Groka ze nog aan de man te krijgen. Faillissement was onvermijdelijk. Fa.Potveer, een mechanisatiebedrijf in Avenhorn (Noord-Holland), kocht de laatste 10 en wist ze nog te verkopen in zijn omgeving. Door onderdelen op de openbare verkoping te kopen, wist Potveer nog lang deze trekkers draaiende te houden. De resterende partij bij Groka is als oudijzer weggegaan.

ED 40 firma Potveer.

 

Advetentie ED 40:

 

Advertentie van ED 40. Let metname op prijsstunt die volgt:

 

G.R. Cook, Salesmaneger, genaamd "Cookie"

Hr. G.R. Cook heeft 28 jaar gewerkt in Engeland als Salesmaneger. Samen deed hij dit met Mr. Mercer (Managing Directorship).

 

   
PersianOrange.nl 2011 ©